Skandinaviske Sprog

Halløj! Jeg hedder Carly og jeg er Amerikaner der snakker Dansk! Har et par venner der er fra Norge og Sverige, og vi kan godt lide at snakke med hinanden på vores skandinaviske sprog for at se, hvor meget vi forstår og hvor længe samtalen kan fortsætte. Jeg troede, at der måske er nogle folk her som også ville have lyst til at gøre det! Jeg glæder mig til at snakke med jer alle :slight_smile:

2 Likes

Hei Carly! Så flott idé! Jeg heter Xiang og jeg kommer fra Kina og jeg kan norsk. Begynte å lære meg dette språket for nesten en år siden og forsto meldingen din uten problem. Jeg vil gjerne prate med andre mennesker som også kan disse like språkene og ser frem til at mer venner skal komme hit! :grin:

3 Likes

Hej Carly! Jag är Helene och jag är från Spanien men jag har ett stort intresse för de skandinaviska språken. Just nu kan jag bara prata på svenska, men jeg lærer nå norsk og jeg ville lære også dansk, islandsk og færøysk. Det er fantastisk å snakke med andre folk om disse mål!

1 Like

Hei alle sammen!
Jeg heter Steve, og jeg har også en stor interesse for å lære alle skandinaviske språk, men i disse dager studerer jeg mest norsk! Jeg skal skrive denne gangen på norsk, fordi jeg snakker det bedre enn de andre (Svensk, litt dansk, litt islandsk). Jeg er veldig glad i naturen og fugletitting spesielt, og så derfor vil jeg virkelig gå på fjelltur og skogstur i Skandinavia, spesielt Norge! Jeg synes også norrøn mytologi er interessant etter jeg har nylig sett den norske serien som heter Ragnarok på Netflix og jeg kan virkelig anbefale det! Det var kjempegøy! Nå gleder jeg meg til andre sesong kommer ut!

1 Like

du lyder som mig – jeg begyndte at lærer Dansk omkring ti måneder siden! var heldig at have chancen for at bruge det i Danmark før verden lukkede. Har du planer om at rejse til Norge når alt det her er forbi?

så sjovt at du kommer fra Spanien fordi jeg boede der som udvekslingsstudent for mange år siden. savner dit land så meget! hvad inspirerede din interesse for Svensk og de andre skandinaviske sprog?

jeg har faktisk set et par afsnit af Ragnarok med venner fra Skandinavia. vi sætter Norske undertekster på, så dem der lærer Norsk kan øve. jeg har nu set mere Norsk end nogensinde pga det! (jeg skal dog altid huske den forskellige “sk” lyd, haha) jeg synes showet er ret sejt. har du set andre skandinaviske programmer?

og jeg har hørt naturen i Norge er rigtig smuk. en ven viste mig en video af en bjergbestiger der klatrer den sværeste rute i verden, som er i Norge. det er episk!

2 Likes

Selvfølgelig! Men å være helt ærlig har jeg aldri tenkt at jeg «må» dra til Norge, vet du. På begynnelsen det var bare det at jeg var interessert i kulturen, og at kanskje jeg skal besøke landet hvis jeg ha råd. Etterpå vennen min spurte meg hvorfor ikke vurdere muligheten til å studere i Norge, sånn at jeg skulle få i tillegg en spennende opplevelse. Om det var jeg litt skeptisk men nå har jeg allerede bestemt meg at jeg må gjøre det! Bor du i Danmark nå da?

Hei Steve! Jeg liker godt norrøn mytologi og har sett Ragnarok også. Og for å øve meg enda mer med norsk språk, har jeg også sett på Bloodride, som er en andre serie laget av Netflix, men liksom thriller. Den skal jeg anbefale dersom du ikke har fortsatt hørt på den serien!

1 Like

Hei! Jeg begynte med svensk tilfeldigvis når jeg startet å se på svensk Melodifestivalen og jeg lærte sanger på svensk. Da nå jeg så Eurovision likte jeg Sveriges, Norses, Danmarks og Islands tv-programene for å velge deres sang.

Jeg har ikke sett egentlig mange serie ennå men jeg likte virkelig å se et par klassiske gamle filmer, som for eksempel ‘Trollhunter’ og ‘Elling’ på norsk, og ‘Mitt liv som en hund’ på svensk! Jeg burde finne andre serier og filmer. Kan du anbefaler noe, i det minste på dansk?

For fjell og rå natur kan ingenting sammenlignes med Norge da. Men jeg vil gjerne reise også til Danmark en dag, hvis det er en mulighet, fordi jeg vil sykle over hele landet, spesielt øyene Fyn og Ærø som ser så vakre ut på bilder. Men jeg tror at dansk er det vanskeligste språket i Skandinavia å snakke (foruten finsk haha).

virkelig, den sværeste? pga udtalen? jeg har hørt andre sige det, men det er sjovt, jeg synes det kommer an på hvilken af de 3 (“store germanske”) man lærer at tale først. så jeg har svært ved at udtale svensk det meste af tiden fordi jeg ikke er vant til det. giv mig den danske kartoffel i munden når som helst :slight_smile:

jeg kan fuldstændig anbefale “Bron / Broen” på både svensk og dansk - jeg blev færdig med det et par uger siden og savner det allerede haha, det er så godt. jeg kan også lide filmen “Efter Brylluppet” - meget følelsesmæssig og godt skrevet.

1 Like

jeg har aldrig set Eurovision, men jeg hører det er fedt. lytter du til mange skandinaviske grupper/sangere? jeg kender nogle danske grupper og elsker Thea Gustafsson (Becky and the Birds) fra Sverige, men ville elske nogle anbefalinger!

Ja du har rett at språket som brukes mest kommer ofte letere enn de andre!

Mange takk for anbefalingere dine! Jeg har ikke hørt om de før, men sikkert vil jeg søke og sjekke dem ut! Har du sett “Likke Per” før? Jeg har funnet det på Netflix og tenker på å se det også.

Hæ alle sammen!
Jeg skriver på norsk fordi jeg vet at alle her snakker eller forstår litt norsk en egentlig snakker jeg islansk som er også et skandinavisk språk.
Snakker dere også litt islansk?

Hæ öll!
Hvað segiðið gott?
Það væri gaman að sjá hvort það eru fleiri sem tala íslensku! :blush:
Ég læri íslensku af því að ég flutti til íslands fyrir nokkrum árum síðan. Ég er alls ekki dugleg en ég ákvað að ég ætla ekki að skiptir yfir í enskuna éf ég lendi í vandræðum með íslenskunni. Það tókst
ansi vel nema orðaforðinn minn er ekki eins stór og ég óska mér það…
Hlakka til í að spjalla með ykkur hér eða í ráðstefnunni eftir mánuð!

3 Likes

Hej og hei,

Lad mig skrive her pa dansk, jeg er tysk of har laert dansk og norsk bokmal for mig selv med laere og övebog, men ogsa pa folkehöjskole. For eksempel i dag om aftenen har jeg norskkursus pa folkehöjskolen. De et en gan om de to uger. Vi snakker bare norsk med hinanden.

1 Like

Hej, jeg hedder Astari! Jeg lærte dansk til en Instagram udfordring i 3 dage sidste år. Det er et sjovt sprog, men udtalen er meeeget vanskelig (det er klart, stødet). Vittigheden om den varme kartoffel er sand!
Jeg ser Rita på Netflix for at hjælpe og Easy Danish også på Youtube.

Mine yndlings svære ord: “venlighed”, “noget mad”, “fødselsdag”, og selvføgelig, “rød grød med fløde”.

1 Like

Hej Astari,

Da jeg begynte at laere dansk var ogsa for mig dansk udtalen meget vanskeligt, fordi udtalen er sa uregelmaessigt. Men jeg havde en laerer pa folkehojskolen som rettete min udtalen hver gang som jeg laeste tesktene, det hjalp mig bedst. Selfölgeligt kan jeg nu sige rigtigt: “Röd gröd med flöde!”

2 Likes

Hej Jolien, det er fantastisk! Det er et svære sprog, men jeg synes grammatikken er simpelt. Jeg skal bare øve mig mere på udtalen :slight_smile:

2 Likes

Hei Breagha,

Jeg har laert dansk og norsk, men desvaerre forstar jeg din tekst pa islansk ikke. Delvis kan jeg forsta svenske tekst, men ikke alt.

1 Like