Skandinaviske Sprog

Hæ, @Breagha !
Ég segi bara allt ágæt! Ég tala reiprennandi dönsku og sænsku þá skil ég örugglega norsku líka. Ég flutti til Islands níu mánaði siðan. æj, hvað íslenska er erfið maður… ég kan ekki segja allt hvað ég vil, en það kemur… Hvar býr þú hér á Islandí? Ég bý í Reykjavík, í miðbænum :smiley: Kannski getum við æft íslensku samman, ha? Ég er alveg til í því. Þú ert náttúrlega með betri íslensku og ég, en það er ekkert mál handa mér. Ég er líka forvitin um reynsluna þína af að læra og lifa hér.

1 Like

Hej Astari! Tillykke med din dansk!
Jeg ville sige ´yderligere´ er meget højt på listen af de sværste danske ord med hensyn til udtale, både for mig og mine venner, der studerede dansk med mig på universitetet. Vi simpelthen hader dette ord :smiley: Jeg er aldrig sikker om jeg har den rigtige vokal her.

1 Like

Oh gosh det lyder meget svært, I still have a loong way to go then. Du lærer dansk på universitet? Det er sejt!

   Hej alle sammen

Jeg hedder Helga og taler alle 3 skandinaviske sprog: svensk (mellem B2 og C1), norsk (også mellem B2 og C1) og dansk (B2 måske). Desværre er min mundtlige kommunikation i dansk ikke på samme niveau som i svensk og norsk. Derfor ville jeg gerne møde flere danske og få mange nye venner (forhåbentligvis her på konferencen, vem ved?). Jeg ville være glad for det!
Ellers har jeg læst mange bøger på svensk og norsk, nogle på dansk (jeg er nødt til at læse mere, fx Jussi Adler-Olsen, Karen Blixen, Tom Christensen og mange andre står på min liste).
Ellers så har jo nogen nævnet “Broen” her inde. Jeg har også set den og synes, at den er sej! Dette har bidraget til bedre forståelse af dansk talesprog.
Jeg ville være glad at lære at kende mange nye mennesker og få venner med samme interesse, nemlig sprog!
Hilsen,
Helga

2 Likes

Hej, jeg heder Astrid og jeg er fra Østrig. Jeg har lært svensk i unversitet her i Wien, og bagefter studerede jeg også lidt i Sverige, det var i Umeå, det var allerede i 2005, men nogle år senere har jeg begyndt ad lære danske, men det gør jeg meget usystematisk og måske skriver jeg meget dårligt, fordi jeg har mest lært mig med danske TV-serier (med undertitel) det hjælper meget med udtalet når man lydder meget til språget. Jeg har også en dansk ven og vi snakker sammen hver uge.
Jeg har lige lært islensk, men ikke så meget. Når det var Polyglot Conference i Island, der var der også en kursus i islensk, det var meget godt og jeg har lært meget og bagefter glemde jeg meget, men jeg skiljer det ni skriver på islensk.

2 Likes

Hejsa! Jeg hedder Antoine og kommer fra Canada. Jeg har lært dansk i næsten 10 år nu. Jeg er også interesseret i at snakke med mennesker der snakker norsk og svensk og kan faktisk forstår en stor del af dét der bliver sagt på begge sprog. Jeg så de norske serier Skam og Ragnarok dette år og har også set et par svenske serier og film. Jeg tænker mig at lære norsk eller svensk på et eller andet tidspunkt!

1 Like

Hei folkens! I dag kl 15. (London time) sees vi på Earth Exchange Germanic for å snakke norsk, svensk, dansk! :slight_smile:

(og kl. 20 for å snakke på islandsk, men i Earth Exchange Multilingual World)

2 Likes

Would love it if we have one more skandinaviske session with everyone before everything comes to an end. And probably after too if it’s possible!

1 Like

How about a free meetup at 15h (London time)? I’ll be there anyways with @Jade or I’d probably put in a programme request, but not sure if it’s still possible for less than 24h. Håber at se alle, vi ses! @Guido @Xiang & everyone else

2 Likes

Jeg elsker SKAM også! Jeg ser på det igjen forsatt nå. :slight_smile: Jeg anbefaler også EXIT som er en nyere TV-serie i Norge men som populær.

Tak for anbefalingen! Den tjekker jeg lige ud! :slight_smile:

Skal vi ha et møte i uke? Jeg heter Blanka (eller Vessena). Jeg liker å snakke med deres.

1 Like

Gjerne skal vi mötes, for at snakke skandinavisk. Hvilke dag? Hvilke klokka? Room “Germanic”.

Hilsen,

Jolien

Hej alle, I am suggesting a Danish practice at the conference while the Earth Rooms are still open for one more week, and just remembered to put the topic in this thread as I saw there are some Danish speakers here that I haven’t met at the conference rooms (have only met @Jolien and @Guido).

Hej @Astari2,

I would suggest you a meeting to speak Danish in the Germanic Earth Room on Tuesday, 03 NOV 2020 at 14:00 UTC = 15:00 CET. Please confirm, if you can come.

Hej @Jolien, sure that works for me. Vi ses i dag!

1 Like

I dag, pa tirsdag havde vi en fin samtale med @Astari2 og @Xiang for a tale og skrive dansk i rummet “Germanic Earth Room” kl. 15:00 - 16:00 CET = kl. 14:00 - 15:00 UTC.

Vores naeste aftale for at tale og skrive dansk skal vaere pa torsdag, 05 NOV 2020, kl. 14:00 CET = 13:00 UTC. Andere menesker er ogsa vellkommen!

2 Likes

Den svenska konversationen har hänt tidigare idag!

:sweden::sweden::sweden:

@Jade och jag har deltagit. Vi hade fokus på uttal och nyheterna. Nästa sammankomst är torsdagen kl. 19:00 Sverige-tid ; 18:00 UTC ; 1PM Newyork-tid.

Kom med oss ​​för att prata eller lyssna, tack!

Ses på torsdag

Hej Carlos,
Tyvärr kan jag inte komma på torsdag, jag har en kurs på universitetet.
Vi hörs nästa gång !

Påminnelse: Om 45 minuter kommer vi att ha den svenska konversationen i Germanic-rummet.

:sweden:

Vi kommer att prata om alla grej.

Ses snart!