Nederlands

Goeden middag,

Ik heet Pia, kom uit Duistsland en hou van talen. Tijdens heb ik helaas niet meer zo veel contact met Nederlanders maar wil graag mijn taalkennis op en niveau houden dat ik makkelijk kan praten en schrijven. Wat doen jullie dat je de Nederlandse taal niet vergeet?
Kennen jullie en goede forum of iets gelijk waar je Nederlands kan oefenen of Nederlanders kan leren kennen?

En ook: Wat zijn jullie redenen Nederlands te leren?

Mfg

Pia

PS: graag kan je ook mijn Nederlands verbeteren. :blush:

9 Likes

hoi, hoe gaat het? ik sprek een beetje, warom? :stuck_out_tongue:

1 Like

Eindelijk heeft iemand iets in nederlands geschreven. Ik wilde het eigeblijk mezelf doen maar nu ben jou sneller geweest :grin:

Mijn ouders leven in nederland sinds 2005. Dat is definitief een voordel. Heb je al iTalki uitprobeerd ? Daar kan je nederlanders vinden die graag met je praten.

Ik heb en maand geleden en nederlands bokje gelezen, misschien vind je dat ook leuk?

2 Likes

Ik ben docent, ik onderwijs het Nederlands en zou graag mijn Duits willen verbeteren. Als je wil, kunnen we elkaar helpen :wink:

3 Likes

Hoi! Ik heet Helene en kom uit València (Spanien). Ik heb Nederlands al één maand / één maand en een half geleert. Het is fantastisch een post voor Nederlands te hebben.

2 Likes

Goeden morgen,

Met mij gaat het goed, dankjewel, en me jou? :blush:
Dat is fantastisch! Waarom leer je Nederlands?

Groetjes Pia

1 Like

ik ler het nederlands omdat ik naar nederland wil :slight_smile:

1 Like

Hallo julle,

Ek kan Nederlands verstaan maar praat beter Afrikaans. Ek was oft in Suid-Afrika en Namibië gewees en het daar 'n bietjie geleer. Ek was daar as Peace Corps vrywillige en op die Amerikaanse Boodskap in Windhoek.

Is hier iemand dié Afrikaans kan praat?

:namibia::south_africa:

3 Likes

Er ligt meer Afrikaans dan Nederlands in je bericht XD

1 Like

Ek weet. Ek het gesĂŞ dit ek Nederlands kan verstaan maar praat Afrikaans. :smile:

Ik denk dat heb ik zo veel gramatiek fouten… Maar tenminst kan ik proberen… Ik voel mij zeer zeer gelukkig om Nederlands te praten, en, natuurlijk, om talen te delen…

Hoi Ian, ja ik spreek Afrikaans (dacht dit nogsteeds beter als mijn Nederlands :slight_smile:) ! Alhoewel ik denk dat dit zou beter zijn als wij een nieuwe Afrikaans thread maken.

Ik wou graag om mijn Nederlands te verbeter met jullie, dit is alnog 4 jaren zinds ik heb Nederland verlaten en mijn Nederlands is definitief heel slechter als op de vorige jaren, helaas.

2 Likes

Ek het 'n groep vir Afrikaans gemaak!

1 Like

Hoi allemaal, ik ben Julia en kom uit Duitsland.

Pia, ik kan je goed begrijpen. Ik ging zaak op zakenreis naar Nederland en heb zo veel Nederlands gehoort, maar nu helaas niet mehr. Maar ik heb en fantastische tandem partner met wie ik vaak praat, en ik probeer ok veel in het nederlands te lezen of naar podcasts te luisteren.

PS: Ik ben ook nooit beledigt als iemand mijn foutjes corrigeerd:)

Mag ik me voorstellen? Ik ben Jolien uit de bondsstaat NRW in Duitsland. Al decennia’s gebruik ik intensief de Nederlandse taal, heb er ook mee gewerkt. Momenteel spreken we 1 keer per week zaterdags Nederlands in onze Nederlandse Hangout.

Lijkt me leuk om ook hier in het Nederlands te communiceren!

1 Like

Hoi Ian,

Wat leuk dat ook Afrikaanssprekende hier aan het forum deelnemen, ik heb nu ook jullie Afrikaanse thread doorgelezen, want ik kan schriftelijk Afrikaans goed begrijpen.

Dus welkom!

1 Like

Ik spreek Nederlands omdat ik in Nederland en in Vlaanderen gewerkt heb (aan universiteiten). Ik ben heel blij dat ik de moeite deed om de plaatselijke taal te leren omdat mijn ervaringen in deze landen daardoor veel mooier zijn geweest!

2 Likes
     Hoi Pia en anderen!

Ik kan ook Nederlands spreken. Ik heb het geleerd omdat ik van de melodie van deze taal heel veel houd. Voor mij als musicus (organiste, pianiste en zangeres) was het belangrijk om de taal van Sweelinck, Obrecht en alle belangrijke Vlamingen en Nederlanders te beheersen.
Ik lees nieuws in het Nederlans (nu.nl, bijv.), ook fora. Er is ook een stamtafel voor Nederlandstaligen hier in Regensburg maar hij is nu vanwege Corona geannuleerd. Ik heb veel Nederlandse vrienden met wie ik Nederlands kan oefenen (zowel schriftelijk als mondeling). Ik heb ook enkele boeken in het Nederlands gelezen maar ik heb het lang niet meer gedaan. Er zijn veel Nederlandstalige boeken die op mijn PC op me wachten. Ik zal er in de toekomst mee beginnen.
Nu ben ik een politiek artikel uit mijn moedertaal Bulgaars naar het Nederlands te vertalen. Het is erg boeiend!
Groetjes,
Helga

2 Likes

Ik was ook ooit met Nederlands begonnen omdat ik Nederlandse literatuur in het origineel wilde kunnen lezen. Momenteel zijn Arnon Grunberg en Ilja Leonard Pfeijffer mijn favorieten. Pfeijffer woont in Genua en schrijft ook heel inspirerend over de stad en Italië zodat ik gemotiveerd werd mij ook meer in het Italiaans te verdiepen.

2 Likes

Hoi Ron!
Welke andere Nederlandstalige schrijvers wilde je lezen toen je met het Nederlands hebt begonnen?

1 Like