Svenska

Hej allihopa! Tycker det är dags att dra igång en tråd som handlar om det svenska språket. Är det någon här som läser svenska eller är intresserad av svensk litteratur eller svensk film?
Jag tänkte också i det här inlägget berätta lite om mig själv. Jag kommer ursprungligen från USA men har bott i Sverige i nästan tre år. Engelska är mitt modersmål, och jag talar förutom svenska även tyska, spanska, och lite franska. Den sistnämnda vill jag förbättra i 2021.
Dessvärre har jag inte varit med på någon konferens förut men jag hoppas kunna göra det när den här pandemin har lagt sig. Det är alltid kul att få träffa folk som brinner för språk.

4 Likes

Hej! Jag är Helene från Spanien. Spanska är mitt modersmål och jag kan tala också engelska, tyska och franska. Det är mitt först konferens också. Jag ska börja “Störst av all” nästa veckan efter så mycket månader som jag ville titta på det.

4 Likes

Hej. Jag heter Vito och jag kommer från Tyskland. Jag har redan tittat “Störst av allt” på Netflix. Det var så bra! Nu vill jag gärna läsa boken men tyvärr är det ganska svart att få svenska böcker :frowning:

3 Likes

Hejsan Helene! “Störst av allt” tyckte jag mycket om och jag hoppas i fortsättningen att Netflix börjar satsa lite mer pengar på serier som utspelar sig i Sverige. Boken kan jag också varmt rekommendera!

1 Like

Hej Vito! Jag håller med dig om serien. Om du vill få tag i boken tror jag att det går bra att beställa den hos Bokus. Har just kollat på hemsidan och de säger att de levererar utomlands. Kanske är det värt ett försök i alla fall!

3 Likes

Tack för det! :slight_smile:

Kan du också rekommendera andra böcker? Tyvärr gillar jag inte om deckarna varför det är lite svart att hitta litteratur på svenska.

1 Like

Jag har två böcker som jag fick när jag gjörde mitt Erasmus i Uppsala 2016: Jonathan Troppers “Konsten att tala med en änkling” och “Sju jävligt långa dagar”.

3 Likes

Hej!
Vad roligt att ni är flera som talar svenska. Som svensk så tänker man ofta att det nog bara är personer som flyttar hit som vill lära sig språket. Men när jag på senare tid har upptäckt vårt Polyglot community, har jag sett ett antal personer som har lärt sig svenska utan att ens bo här. Jättekul! Vad gjorde att ni blev intresserade av svenska?

Jag håller med er om “Störst av allt”. Jag tyckte att den var väldigt gripande och den fick mig att reflektera mycket.

/Sofia

2 Likes

Hej allihopa!

Jag heter Veronika och kommer från Tjeckien. Jag har pluggat svenska på universitetet men nu bor jag i Frankrike och har inte så många möjligheter att träna min svenska. Jag har gillat Sverige sedan jag var barn och åker dit så ofta jag kan. Vad roligt att det finns så många som också gillar svenska!

Hej!

Jag tycker inte så mycket om att läsa men jag kan rekommendera Fredrick Backmans böcker, han är bäst! Kanske har du hört om En man som heter Ove ? Det är hans mest kända bok men han har skrivit ganska många. Jag gillar att han böcker är roliga men att man alltid hittar något intressant ide eller något att fundera över.

2 Likes

För de som intresserar sig om naturvetenskap, memoar eller icke-fiktion generellt skulle jag rekommendera Patrik Svenssons Ålevangeliet. Han skriver om ålens vetenskapliga mysterier och också hur ål har pregat sitt eget liv och relationen med sin far. Kanske tror du inte at du intresserar dig för ål, men boken är jätteskön och inte svårt att begripa.

1 Like

Låt oss tala svenska i en timme på Germanic rummet imorgon. 12:00 Newyork-tid, 18:00 Sverige-tid.
17:00 UTC

Hoppas att ses!

1 Like
  Hejsan allihopa! 

Jag heter Olja (smeknamn Helga) och kommer från Bulgarien! Jag är flytande i både svenska, norska och danska, när det gäller de skandinaviska språken. Jag läser väldigt gärna svensk litteratur. Jag har redan bekantat mig med författare såsom Astrid Lindgren, Stieg Larsson, David Lagercrantz, Henning Mankell, Fredrik Backman, Selma Lagerlöf. Just nu håller jag på med “Hundraåringen som klev ut ur fönstret och försvann” av Jonas Jonasson och tycker att boken är jätterolig! Jag skrattar ofta högt medan jag läser den! Mina framtida planer är att läsa “Störst av allt” av Malin Persson Giolito, några av böckerna av Lars Gustafsson, Camilla Läckberg och August Strindberg och också läsa fler Vallanderböcker!
Ska vi träffas idag eller är mötet redan över? Jag vet inte än om jag hinner titta förbi idag, men jag får se.
Många hälsningar,
Helga

1 Like

Hej Olja
Det är ett möte på svenska idag klockan 6PM (sverige tid) på Germanic rummet om du vill vara med. Jag tror det finns också en på dansk men jag vet inte vilken tid.

Vi ses

1 Like

Hejsan hoppsan!

Påminnelse: vårt svenskspråkiga samtal börjar om 2 timmar i det Germanic rummet.

Ses snart!