Nederlands

@sarina Nee, helaas weet ik helemaal niks over Afrikaans of de cultuur daar. Ben jij er mee bekend?

Hij woont in Genua. Spreekt ook goed Italiaans.

Een andere bekende NL schrijver is Arnon Grunberg. Hij leeft in New York.

1 Like

Hij geeft uitleg in Afrikaans. Kan je kijken in hoeverre je het kan volgen. Dit is wel standaard taal. Er zijn ook veel dialecten, varianten in regio’s en bevolkingsgroepen. Voorbeeldje:

Hoi iedereen,

Ik heb lang in Brussel gewoond en Nederlands daar geleerd. Ik ben vertaler DE/FR/NL>EN en werk tus heel veel met de taal.

Maar omdat ik nu al twee jaar in Montenegro woon spreek ik heel zelden Nederlands – Nora, ik begreep jouw probleem. Ik heb vandaag met een klant gesproken en het was heel moeilijk
 Ik leer Montenegrins en als ik Nederlands wil praten komt heel veel Montenegrijns


Ik kan ook de auteur Herman Koch aanbevelen. Zijn boeken zijn gemaakelijk om te lezen – Het Diner, Zomerhuis met Zwembad, Geachte Heer M.

Veel plezier bij de conferentie!

2 Likes

Wat een leuke groep! Dank jullie wel voor al de tips – vooral boeken en ervaringen met de Nederlandse taal!
Ik woon sinds 2005 in Nederland en Nederlands is mijn 8+ taal, dus niet een van mijn “eerste” talen.
Tien jaar geleden heb ik bij een project meegewerkt over Isabelle de CharriĂšre / Belle van Zuylen (bij het Huygens instituut in Den Haag), niet echt hedendaagse literatuur, maar wel ook interessant.
Jullie zijn allemaal al heel goed, maar als jullie op zoek zijn naar websites etc. om de Nederlandse taal te oefenen – ook met kinderen – heb ik een lijst op mijn website: http://www.utesinternationallounge.com/dutch-language-resources/

5 Likes

Grazie mille Ute per il tuo contributo e per la condivisione del link con informazioni utili.

1 Like

Hoi allemaal,
Ik ben Julia en kom uit Duitsland. Ik heb voor het werk een tijdje in Utrecht doorgebracht, maar had toen geen tijd om het te leren. Ma nu heb ik er zin in en leer sinds ca. 1 jaar “officieel” Nederlands:) ik hoop dat ik in de toekomst met mijn vrienden in het Nederlands kan praten :slight_smile:

Ik lees graag in andere talen en heb even iets in the book club chat geschreven. Misschien is het voor jullie ook interessant:

-Ventoux, wagendorp
Young adult fiction with lots of direct speech, quite useful

-het Rosie project, Graeme simsion
Translated from English, easy read, entertaining story about a guy who is autistic and wants to find a wife

Nonfiction: Ik lees momenteel ‘de meeste mensen deugen’ by rutger bregman.
Het is meer voor gevorderden of als je al Duits kan is het ook niet zo makkelijk. Het gaat over historische verhalen, de mensen en een beetje politiek.

@Ron, Mulisch heb ik ook gelezen en vond ik super mooi. Is een aanrader:)

1 Like

Ik ken geen podcast over Nederlands leren, maar native podcast wel. Ik luister podcasts op http://www.dagennacht.nl - Vredessoldaten about the United Nations for instance. And Betrouwbare Bronnen over EU-politiek. Ik zag dat je Duits bent, in 1 van de afleveringen spreekt Peter Altmaier (in t Nederlands). Die aflevering vond ik heel interessant.

Op https://www.npostart.nl/ kun je veel tv-programma’s kijken.

Hello allemaal

Ik wil graag in het Nederlands kletsen - dus als iemand wil met me praten zul ik in die Multilingual World zijn elke dag GMT 20:00 voor een uur of zo.

Cate

1 Like

We spreken ook Nederlands in de “Germanic Room” op vrijdag 23 oktober vanaf 11:00 uur CET.

Tot ziens?

2 Likes

Ik hoop dat daar te zijn!

1 Like

Hoi MatĂ­as,

Je bent van harte welkom bij ons Nederlandse gesprek!

Tot ziens op vrijdag!

3 Likes

Deze keer wil ik deelnemen :smiley:

1 Like

Het was heel leuk om deel te nemen aan het Nederlandstalige gesprek gisteravond, hopelijk doen we dat weer eens! :slight_smile:

1 Like

Hallo Alexander,
Ek kan Nederlands net lees en dit ook verstaan as ander praat, want ons het op skool Nederlandse boeke gedoen. Afrikaans het onder andere mos uit Nederlands, Duits, ensovoorts ontstaan.

Afrikaans is my moedertaal. Ek is 'n Suid-Afrikaner.

Groete:
Susan Breytenbach
(Suid-Afrika)

1 Like

Hoi Guiliaume,

Dat vond ik interessant om je Vlaams te horen spreken, ook inhoudelijk zeer interessant, kan zijn dat het wat te ver gevorderd was voor sommigen in de groep, want de avondgroep was qua taalnivo’s zeer heterogeen. Men hoort zoveel Vlamingen Frans spreken, maar dat eindelijk maar eens mensen uit Wallonie vloeiend Nederlands kunnen spreken, dat vind ik prachtig! :slight_smile:

1 Like

We hebben dat Nederlandse gesprek gevoerd voor 1 uur met begintijd 11:00 uur CET.

Daarbij waren wij met z’n tweeen, Cate en ik. Dus dat was leuk!

Hallo vrienden van de Nederlandse taal. Ik heb mij voor de komende Polyglot Conference zojuist ingeschreven. Het forum is al beschikbaar. Ik hoop dat wij straks samen een leerzame en leuke conferentie week hebben.

1 Like

Hoi Ron,

We hebben al een bestaande groep voor gesprekken in het Nederlands in de Venus Ruimte. Dat is elke zondag van 9:00 uur tot 10:00 uur Berlijn / Amsterdamer tijdzone.

Deelnemers tot nu toe zijn:

  • Tomek P
  • Cate D
  • Jolien S

Groeten,

Jolien

1 Like

Hallo allemaal,

Wat vinden jullie ervan als een moedertaalspreker meedoet met de gesprekken? Vinden jullie dat nuttig of juist vervelend (omdat het misschien kan overkomen dat een moedertaalspreker alles beter weet)?

Ik vind het nogal moeilijk om op mijn vrije zondag 's ochtends vroeg al achter het scherm te zitten, maar ik denk eraan om bij Ă©Ă©n of meer van de extra bijeenkomsten (georganiseerd door Olga, Richard en Tomek) aan te schuiven.