Nederlands

Toen had ik boeken van Harry Mulisch, Cees Nooteboom en Leon de Winter gelezen. Wat zijn jouw favoriete Nederlandstalige schrijvers?

1 Like

Hoi Helga,

Jouw schriftelijk Nederlands is heel goed en dat betreft ook jouw mail. Een Nederlandse stamtafel hebben ze in Duisburg, maar ik ben daar nooit naar toe geweest. Het kost ook extra geld om met de trein naar een andere stad te gaan. Ook deze stamtafel zal waarschijnlijk wegens Corona pauzeren.

1 Like

Hallo!

Ik leer Nederlands, want ik nu in Nederland woon. Ik begon eigenlijk toen ik in Suriname heb gewoon.
Ik kijk uit naar de presentatie over Sranan Tongo :open_mouth: :suriname:

2 Likes

Welkom @Valentincb !

Ja, Suriname is ook Nederlandstalig, maar misschien hebben ze daar ook nog andere talen. Veel Surinamers wonen in Nederland.

1 Like

Hallo allemaal, ik spreek Nederlands bijna dagelijks want ik woon in Rotterdam en ik geef les Italiaans aan volwassenenā€¦ vanwege mijn romanse taal-achtergrond vind ik die taal heel lastig , meestal de woordvolgorde en de uitspraakā€¦ het is een kwestie van tijd en motivatie om een vreemde taal te leren, success!

1 Like

Sranantongo, Sarnami Hindostani en Papiamento.

1 Like

Inderdaad, daar rond 15 talen zijn gesproken!

1 Like

Hoo je woont ook in Rotterdam!? :open_mouth:

ja! leuke stad! en multiculturele!

1 Like

Hoi Ron,

Van Papiamento weet ik dat het een van de talen van de vroegere Nederlandse Antillen is. De andere 2 talen van Suriname heb ik nooit gehoord. Leuk dat je dat weet! :slight_smile:

Hoi @Pia ,

Begin van de jaren '80 was er - ik woonde in de buurt van Bonn - een zogenoemd ā€œKabelpilotprojektā€ en ik kreeg een Nederlandse TV - zender. Maar ik kon niet begijpen wat de mensen op de Nederlandse zender spraken. Toen besloot ik om Nederlands te leren. Gelukkig werden er cursussen Nederlands op de universiteit aangeboden, waar ik toen studente was.

Ja, Papiamento is de taal van de Nederlandse Antillen met wat kleine verschillen tussen de eilanden Aruba, Bonaire en CuraƧao. De bewoners zijn vaak polyglot en spreken ook Nederlands, Engels en Spaans. Op de ā€œbovenwindseā€ eilanden Sint Maarten, Saba en Sint Eustachius wordt veel Engels gesproken.

1 Like

Hoi! Ik ben Mara, ik kom uit Italie en ik leer Nederlands omdat ik in Nederlands woon. Ik vind het niet moielijk omdat ik ook Duits spreek. Ik heb Nederlands voor 3 manden gelert

2 Likes

Hoi iedereen :hugs: Ik praat ook Nederlands, omdat ik enkele jaar in Nederland heb gewoond. Maar nu ben ik helaas erg veel vergeten en soms heb ik moeite zelfs met makkelijke gespreken.
Trouwens, ik heb nog nooit een boek van een nederlandse schrijver gelezen. Wie of welk boek kunnen jullie adviseren? En kennen jullie misschien een goede podcast of zoiets?
(Ik vind het ook erg grappig texten in het Afrikaans te lezenā€¦ of het tenminste te proberenā€¦)

2 Likes

Hoi allemaal - Ik ken een beetje Nederlands ook. 25 jaren geleden woonde ik in Gouda. Toen leerde ik een beetje, maar niet veel. En ik kan eigenlijk niet zo goed schrijven. Ik lees oke, en praat wel een beetje, maar als ik schrijf, is het niet goed :slight_smile:

Maar ā€¦ 't geef niet :smiley:

1 Like

Hi Nora, ik advisser je dit leesboekje:ā€™ De omgevallen boekenkastā€™ (met opdrachten) en dit boek ā€™ Hoe ik talent voor het leven kreegā€™
Ik ben gefascineerd door de ā€™ migrantenliteratuurā€™ , schrijfers die hebben in een later periode van hun leven een vreemde taal geleerd en ze kunnen toch wel goede boeken met dit target taal schrijven!

Nora ken je boeken in het Afrikaans over die land en cultuur?

Afrikaans

Bij Audible is een collectie Audioboeken in Afrikaans beschikbaar. Er zijn veel goede schrijvers van detectives. Mijn favoriete is Deon Meyer.

1 Like

ahaah Ik zal dit boek in het Italiaans lezen! ik volg hem ook via FB!